Internetový predaj
Ak sa aj Vás týka internetový predaj nemali by ste prehliadnúť náš článok, v ktorom zhrnieme všetko potrebné na to, aby bol Váš internetový predaj úspešný.
V prvom rade je potrebné disponovať oprávnením podnikať. Nebudeme tu pojednávať o tom, ako začať podnikať, ako vybaviť živnosť a podobne, na túto tému toho nájdete na internete mnoho, napr. na stránke www.uspesne-podnikanie.sk.
Poďme ale k veci. Ak plánujete predávať cez internet okrem už spomínaného oprávnenia podnikať budete potrebovať aj:
1. Dodávateľa tovaru a dohodnúť formu predaja.
2. Technické riešenie pre internetový predaj – internetový obchod.
3. Marketingovú podporu – reklamné kampane a webovú analytiku.
1. Dodávateľ tovaru a forma predaja
Forma predaja závisí hlavne od množstva prostriedkov, ktoré budete na začiatok ochotní investovať do zabezpečenia skladových zásob.
Forma predaja sa dohaduje vždy s dodávateľom, je teda len na dodávateľovi či bude ochotný ponúkať okrem klasického predaja aj dropshipping, prípadne preposielanie objednávok.
Vlastný sklad – klasický predaj
Najlepší zisk z predaja je samozrejme možné dosiahnúť vtedy, ak predávate tovar, ktorý máte reálne na sklade a cenovú politiku máte teda vo vlastných rukách (neplatí pre predaj produktov s pevne stanovenou maximálnou predajnou cenou).
V praxi teda nakúpite tovar od dodávateľa vo väčšom objeme so zaujímavou veľkoobchodnou zľavou. Tovar následne posielate z vlastného skladu a predávate ho s maržou, ktorú si sami stanovíte.
Výhody: vlastná cenotvorba, rýchle dodanie tovaru.
Nevýhody: vysoká počiatočná investícia, vyššie náklady na réžiu (skladové priestory), balenie a zasielanie tovaru.
Dropshipping
Pomerne zaujímavým spôsobom predaja je dropshipping. Vo svete často používaný pri predaji tovaru cez Ebay.com.
Pri dropshippingu nie je potrebné tovar nakupovať vopred na vlastný sklad, sklad nie je vôbec potrebný. Tovar drží na sklade Váš dodávateľ a zo svojho skladu ho posiela Vášmu zákazníkovi hneď ako získate objednávku.
V praxi teda hneď ako získate objednávku, tovar z objednávky nakúpite u dodávateľa, ten tovar zabalí a pošle ho Vášmu zákazníkovi vo Vašom mene aj s Vašou faktúrou. Tovar predávate s vlastnou cenotvorbou. So zľavou na nákup tovaru u dodávateľa je väčšinou možné počítať až po dosiahnutí nejakých objemov nákupu.
Výhody: vlastná cenotvorba, bez nutnosti vlastniť sklad.
Nevýhody: menší zisk z predaja oproti klasickému predaju, väčšia dodacia lehota ak dodávateľ očakáva platbu za tovar vopred.
Preposielanie objednávok
Na Slovensku pomerne málo známy spôsob spolupráce postavený na sprostredkovaní predaja. Nejedná sa však o klasický affiliate predaj, nakoľko prevádzkujete skutočný eshop s tovarom, teda je predpoklad, že u Vás v budúcnosti spokojný zákazník znova nakúpi.
Vy ako partner dodávateľa ponúkate vo svojom eshope tovar, ktorý predáva Váš dodávateľ. Vaša úloha pri predaji je teda len v sprostredkovaní obchodu, za čo Vás dodávateľ odmeňuje províziou z predaja.
V praxi teda získané objednávky preposielate na kompletné vybavenie dodávateľovi. Ten tovar zabalí a pošle ho Vášmu zákazníkovi vo svojom mene. Za reklamácie a vrátený tovar je zodpovedný takisto dodávateľ.
Výhody: minimálne povinnosti, dodávateľ tovar skladuje, balí, zasiela, vybavuje reklamácie a vrátený tovar.
Nevýhody: zisk z predaja závislý na provízii.
Viac o fungovaní preposielania objednávok sa dozviete v našom videu:
2. Technické riešenie – internetový obchod
Či už budete predávať vlastné produkty alebo budete len objednávky preposielať dodávateľovi, budete potrebovať na internetový predaj technické riešenie, teda internetový obchod.
Internetový obchod je možné zriadiť zadarmo (prečo eshop zadarmo NIE sa dozviete v našom článku), za mesačný poplatok na prenájom (viac v článku „Prenajíom eshopu – oplatí sa?“) alebo si ho môžete nechať zhotoviť na stálo za jednorázový poplatok (u nás už za 699€ na stálo).
Ak uvažujete nad vlastným eshopom na stálo, môžete sa pozrieť na našu ponuku, radi Vám nezáväzne odporučíme to najvhodnejšie riešenie pre Váš internetový predaj v závislosti na spôsobe spolupráce s dodávateľom.
3. Marketingová podpora predaja
Aby Váš predaj cez internet aj fungoval, potrebné je venovať sa marketingu eshopu a priebežne vyhodnocovať jeho výsledky.
Internetový obchod môžete propagovať množstvom spôsobov, vyberáme niekoľko najzaujímavejších:
- Porovnávače cien – porovnanie ceny produktu, zaradenie do katalógu produktov, fulltextové vyhľadávanie.
- Reklama na Facebooku – cielená na záujmy používateľov, vek, pohlavie, prípadne používateľov, ktorí už Váš eshop v minulosti navštívili.
- Reklama vo vyhľadávaní na Google – cielená na kľúčové slová, na základe ktorých sa reklama na Váš eshop zobrazuje na prvých priečkach.
- SEO optimalizácia, teda budovanie lepšej priečky v neplatenom vyhľadávaní na konkrétne kľúčové slová.
- Affiliate marketing – budovanie siete partnerov, ktorí Vás budú propagovať na svojom webe / blogu, za čo dostávajú províziu zo sprostredkovaného predaja.
- Email marketing – zbieranie kontaktov na Vašich zákazníkov a zasielanie relevantných emailov.
- Ostatné reklamné systémy (Etarget, Azet klik a pod.)
Netreba zabudnúť následne na správne nastavenie a vyhodnocovanie návštevnosti internetového obchodu.
Práve za pomoci spätného vyhodnocovania návštevnosti sa budete vedieť rozhodnúť pre správny reklamný systém, ktorý Vášmu internetovému predaju prináša najviac objednávok.
Či už sa rozhodnete pre predaj cez web stránku alebo internetový obchod, prajeme Vám veľa úspechov v podnikaní !